X
تبلیغات
زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی

قالب پرشین بلاگ


زبان و ادبیات فارسی سوم راهنمایی
برای دبیران و دانش آموزان

نقدی بر روش کار بنده و وبلاگ

(از طرف اولیای یکی از دانش آموزان).

ارایه مطالب علمی سنگین و بعضا مربوط به دروس تخصصی رشته ی انسانی خوب است ولی آیا فکر نمیکنید زمانی که دانش آموزان دوره ی راهنمایی را مجبور به یاد گیری و امتحان دادن این مطالب میکنید باعث زده شدن و سردی آنان میگردید؟

ارایه این مطالب جهت اطلاعات عمومی خوب است ولی نباید از این مطالب سنگین امتحانی در سطح سال های بالای دبیرستان گرفت که باعث بی میلی دانش آموزان به درس ادبیات فارسی شود

و به خصوص نمره ی آن ها پایین بیاید

من امتحانات شما را دیده ام

مبحث اسلوب معادله یا مانند این ها اصلا در سطح راهنمایی نیست

اگر این مباحث برای این دانش آموزان مفید بود حتما آن را در کتاب درسی میگنجاندند

چون تجربه و علم آن ها از شما بیشتر است و بهتر است شما  از ایشان پیروی کنید نه از احساسات خود

با امتحان تستی اخیر خود که زمانی کمتر از زمان کنکور داشت این موضوعات را کاملا تایید کردید

آسان و استاندارد امتحان بگیرید تا خدا هم بر شما آسان بگیرد

پاسخ:

ولی محترم دانش آموز ؟؟؟

یکی از اساسی ترین دغدغه هایی که بیرون از آموزش رسمی بر معلم و دانش آموز تحمیل شده و روند آموزش کلاسی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ آزمون های مختلفی است که از طریق موسساتی از قبیل «قلمچی، منشور دانش، مبتکران و قس علی هذا» باعث قضاوت های خود دبیر در مرحله ی اول نسبت به عملکرد خویش، و اولیای مدرسه و دانش آموزان در باب تلاش دبیر در کلاس درس بوده و هست.

از طرفی چند سالی است که آزمون های متنوع و هفت رنگی از فارغ التحصیلان دوره ی راهنمایی برای ورود به دبیرستان های تهران و سایر شهرهای بزرگ، تحت عنوان آزمون ورودی  به عمل می آید. حال اگر دبیری با تلاشی که از احساس وظیفه اش مایه می گیرد، با سعی در حفظ رغبت دانش آموز به امر آموزش از یک طرف و نیز تقدیم احساس خوشایند  آگاهی نسبت به موضوعات متلون ادبی از سویی دیگر نماید؛ به تلقی شما ناآگاهی خود را به اهداف خرد و کلان آموزش به حضور انورتان تقدیم داشته است.

همان گونه که میدانید، وقت گذرانی و تفریح با دانش آموز،زحمت گرانی بر معلم تحمیل نمی کند و اسباب رضایت دانش آموز از دبیر، و گذران شیرین تر لحظات برای طرفین است. در حالی که آمیختنِ آموختن با نشاط انگیزی کاری است بس دشوار. به شخصه چندان تمایلی به این همه سختی ندارم. لیکن نه برای رضای خدا، شما، مقام عظمای مدیریت مدرسه، یا هر بزرگ دیگر؛ که فقط برای حسّ رضایت از خودم، این سختی را بر دوش صبوری می کشم.

جای بسی سپاس از این همه قدردانی و قدرشناسی است. جای آن بود که اندک فرصتی به خویشتن می دادید که نگاهی از سر بی لطفی، هم به مأخوذات فرزند دلبندتان و سپس به نمره ی کارنامگی ایشان می انداختید و آنگاه بر مسند قضاوت این چنین خوش تکیه می زدید و حکمی دلخواه صادر می نمودید!!

نیز لزوم پاسخ گویی به ذهن های خلّاق کلاس نیز برای دبیر از مسائل اساسی است. اگر شرایط کلاسی الزامی بر مطالب دشوارتر فراهم آورد، توشه ی ذهن های خلاق نیز بر گرده ی دبیر است.

نیز به من نگویید که تمام مطالب کتاب درسی دانش آموز کارشناسی شده و حضور و عدم حضورشان مبتنی بر لزوم ما یلزم هست. گرچه در این باب می بایست بنده و هم ترازان بنده ارائه ی نظر کنند و در این مختصر، مجال آن نیست... .

ضمنا از وقتی که در باب نقد روش بنده مصروف داشته اید، سپاس گزارم.

[ ] [ ] [ روح الله کاظمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به جهت تغییرات کتاب ادبیّات فارسی در یکی دو سال گذشته، - آن هم در حدّ وسیع- و تنوع موضوعی چشم گیر در کتابِ حاضر، نیاز به برخورد متفاوت تر با زنگ های ادبیّات، محسوس تر می نماید.
از یک سو آزمون های متنوّعی که از داخل و خارج محیط مدرسه، بر ذهن و فکرِ اولیای دانش آموزان و گاه خود آن ها تحمیل شده و دبیران ادبیّات را به توانمندی و مسلّح کردن دانش آموزان ملزم می سازد.
از سوی دیگر آزمون های ورودی مدارس غیر انتفاعی و دبیرستان ها که فشار روانی خاصی را به اولیای مدرسه و خانه تحمیل می کند و نیاز به برخورد علمی تر و عالمانه تر با ادبیّات را از همین دوره بایستگی می بخشد.
از یک طرف دیگر، لازمه ی برخورد اشتیاق آمیزتر دبیران مقطع راهنمایی، با توجه دادن دانش آموز به جوهره¬ی ادبیّات، و اصل انسان محوری و اصالت عواطف انسانی در ادبیات، و نیز تشحیذ ذوق و استعداد دانش آموزان ، جهت دادن آن ها به مطالعه ی شاه کارهای ادبیّات دیروز فارسی و زبان شعرای امروز فارسی و رونق بخشیدن به ذخیره ی ادبی دانش آموزان، برخورد دیگرگونی را از دبیران ادبیّات می طلبد.
وبلاگ پیش رو، ضمن ایجاد فرصتی درخور برای مطالعه های جنبی دانش آموز در زمینه ی مطالبی که به نحو مختصر در بطن کتاب ادبیات فارسی دوم راهنمایی بدان ها اشاره شده است؛ آن ها را با برخورد حرفه ای تر با این رشته نیز آشنا می سازد و چه بسا مشکلات موردی آنها در زمینه های ادبی از پیش پای آن ها برمی دارد.
فرصت اندک کتاب و کلاس، مجال پرداختن به رمان ها، داستان های کوتاه، یا سایر انواع ادبی، از قبیل غزل امروز را از نگارنده ی این مطالب گرفته بود. این وبلاگ پنجره ای بود به ادبیّات فارسی محض، تا علاقه مندان دانش آموز، فرصت آشنایی با انواع ادبی را پیدا کنند.
نیز اولیای خانه و مدرسه نسبت به مواردی که در کلاس مطرح می شود وقوف و اشراف یافته و از کمّ و کیف کلاس ادبیّات آگاهی می یابند.
در صورتی که دانش آموزی به دلیل بیماری یا هر دلیل ممکن دیگر، از مدرسه محروم مانده باشد، می تواند با مطالعه ی وبلاگ پیش روی، نیاز خود را به شکل کاملاً تخصّصی تری دنبال فرموده و عقب افتادگی های احتمالی خود را جبران کنند.
و مزایای دیگر که پرداختن به آن ها اسباب روده درازی در این مقال خواهد بود.
امکانات وب
<-BlogTitle-> "> - <-BlogDescription-> - <-BlogTitle->"> ,<-BlogId->, Blog, Weblog, Persian,Iran, Iranian, Farsi, Weblogs">

<-BlogTitle->
<-BlogDescription->
نويسندگان
آخرين مطالب
<-PostContent->
ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ]
<< مطالب جدیدتر    ........   مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<-BlogAbout->
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
<-BlogCustomHtml->